Więcej o: 13 Najlepszych Obrazów w Muzeum Prado
Muzeum Prado jest szczytem trójkąta sztuki utworzonego przez muzea Reina Sofía, Thyssen i muzeum, o którym mowa w tym artykule. Spośród wszystkich atrakcji Madrytu, wizyta w tym historycznym muzeum powinna być priorytetem dla każdego, kto odwiedza stolicę Hiszpanii.
Chociaż jego kolekcja nie jest najbogatsza, ponieważ obejmuje około 8000 dzieł sztuki, z których tylko 1713 jest wystawionych, wartość historyczna i różnorodność sprawiają, że jest to jedna z najważniejszych kolekcji obrazów na świecie. W Prado swoje dzieła mają tak znani artyści , jak Goya, Velázquez, Rubens czy Bosch.
W galeriach można spędzić cały dzień, ale ponieważ nie zawsze jest to możliwe, najlepiej wcześniej zapoznać się z najważniejszymi dziełami, dlatego poniżej przedstawiam listę obrazów, które koniecznie trzeba zobaczyć w Muzeum Prado.
1. Saturn pożerający syna, Goya

Przegląd najważniejszych dzieł Prado rozpoczynamy od jednego z jego najwybitniejszych autorów, Francisco de Goya, i jednego z jego najbardziej poruszających dzieł. Saturn pożerający swojego syna należy do kolekcji 14 dzieł nazwanych czarnymi obrazami ze względu na ciemną kolorystykę i ponurą tematykę.
Cechy te dobrze oddaje ten szczególnie ponury obraz przedstawiający boga Kronosa, czyli Saturna, pożerającego jednego ze swoich synów z obawy, że pewnego dnia zostanie on zdetronizowany.
Obraz ten zadziwia przerażającym spojrzeniem boga, dominacją i okrucieństwem krwi oraz kontrastem kolorów użytych przez Goyę.
Ciekawe szczegóły
- Autor: Francisco de Goya.
- Data: 1820
- Lokalizacja: Sala 067 Prado.
2. Naga maja, Goya

Przechodzimy od przerażenia obrazu Saturna pożerającego swojego syna do erotyzmu Nagiej Maja Goyi.
Obraz został zamówiony przez Manuela Godoya, pierwszego ministra króla Karola IV, który miał szczególne upodobanie do sztuki erotycznej. Wybrano Goyę, ponieważ w tamtych czasach był on głównym malarzem arystokracji i jednym z najlepszych w Europie.
Goya przedstawił młodą kobietę leżącą nago niczym Wenus, ale z wyraźnymi oznakami, że modelka jest człowiekiem. Z tego powodu oraz ze względu na pewne szczegóły jej nagości obraz został uznany za jeden z pierwszych pełnych aktów kobiecych w malarstwie poza mitologią.
Godoy zamówił również drugi identyczny obraz, ale z ubraną kobietą, tak aby po nałożeniu obu obrazów tworzyły one akt. Wielką tajemnicą obrazu jest tożsamość majki, którą Goya zachował w anonimowości.
Ciekawe szczegóły
- Autor: Francisco de Goya.
- Data: 1795
- Lokalizacja: Sala 038 w Prado.
3. Rozstrzelanie w Madrycie 3 maja, Goya

W czasach Goyi Europa była pod panowaniem Napoleona, który wykorzystał swoją obecność w Hiszpanii, aby podbić Portugalię, i postanowił najechać ten kraj oraz koronować swojego brata Józefa Bonaparte na króla Hiszpanii. 2 maja 1808 r. doszło do powstania ludowego, a 3 maja armia francuska dokonała represji , rozstrzeliwując tysiące ludzi.
To właśnie przedstawił Goya w jednym ze swoich wielkich dzieł. Obraz Rozstrzelanie na placu 3 maja jest uważany za pierwsze wielkie dzieło współczesne, ponieważ nie ma podobnych precedensów i dał początek takim stylom jak romantyzm.
Obraz rozstrzelania na placu 3 maja był inspiracją dla takich artystów jak Picasso, który oparł się na tym dziele, malując swój słynny obraz Guernica.
Ciekawe szczegóły
- Autor: Francisco de Goya
- Data: 1814
- Lokalizacja: Sala 064 w Prado.
4. Las meninas, Diego Velázquez

Las Meninas Velázqueza to z pewnością najbardziej reprezentacyjny i najsłynniejszy obraz w Muzeum Prado.
Jest to jedno z największych płócien malarza z Sewilli, mierzące ponad 3 metry szerokości i prawie 3 metry wysokości, a także jego największe dzieło. Obraz ten był przedmiotem wielu dyskusji ze względu na otaczające go tajemnice i oryginalność kompozycji.
Na obrazie przedstawiono aż 11 postaci, takich jak meniny, córki Filipa IV i Marianna Austriaczka, które pojawiają się również na obrazie w innym obrazie, a nawet sam Velázquez. Autor przedstawił siebie na pierwszym planie, jakby to było pierwsze selfie w historii.
Złożoność płaszczyzn, sposób przedstawienia różnych postaci i nieskończona ilość szczegółów sprawiają, że obraz Meninas jest arcydziełem, za które warto zapłacić cenę biletu wstępu do muzeum Prado
Ciekawe szczegóły
- Autor: Diego Velázquez.
- Data: 1656.
- Lokalizacja: Sala 012 Prado.
5. Ukrzyżowanie, Juan de Flandes

Uważany za arcydzieło malarstwa hiszpańsko-flamandzkiego, obraz Ukrzyżowanie został zamówiony przez biskupa Juana Rodrígueza de Fonseca u Juana de Flandes, który namalował go jako część ołtarza głównego katedry w Palencji.
Dzieło stanowiło część ołtarza wraz z dziesięcioma innymi obrazami tego samego autora, który nie zdążył zobaczyć ich w katedrze przed śmiercią. Jednak to właśnie ukrzyżowanie jest uważane za najlepszy obraz spośród tych dziesięciu ze względu na jakość i szczegółowość sceny.
Ciekawe szczegóły
- Autor: Juan de Flandes.
- Data: 1509.
- Lokalizacja: Sala 057 w Prado.
6. Trzy Gracje, Rubens

Obraz Trzy Gracje przedstawia Aglaję, Talię i Eufrozynę, córki Zeusa, nagie i obejmujące się w scenie o wyraźnym wydźwięku zmysłowym, zgodnym z kanonami piękna XVII wieku.
Nowatorski sposób przedstawienia tych trzech bogiń sprawił, że obraz Rubensa stał się jednym z jego najlepszych dzieł, do tego stopnia, że król Filip IV zabrał go, mimo że autor namalował go dla własnych komnat.
- Autor: Peter Paul Rubens.
- Data: 1635
- Lokalizacja: Sala 029 Prado.
Ciekawe szczegóły
7. Zejście z krzyża, Rogier Van der Weyden

Arcydzieło Rogiera Van der Weydena to ciekawy tryptyk o prostokątnym kształcie z wystającym środkiem, w którym umieszczono krzyż, namalowany z niezwykłą dla tamtych czasów maestrią. Zaskakują kolory i niezwykła technika autora, mimo że dzieło pochodzi z początku XV wieku.
Ciekawostką jest fakt, że obraz Zejście z krzyża znajduje się w Prado, ponieważ król Filip II zakochał się w nim i kazał sprowadzić go statkiem do Hiszpanii. Statek zatonął, ale dzięki dobremu opakowaniu dzieło pozostało nienaruszone.
Ciekawe szczegóły
- Autor: Rogier Van der Weyden
- Data: 1443
- Lokalizacja: Sala 058 Prado
8. Tryptyk „Ogród rozkoszy” Boscha

Arcydzieło Boscha, znane jako Ogród rozkoszy, to słynny tryptyk przedstawiający różne sceny od stworzenia świata po możliwe przeznaczenie ludzkości. Gdy tryptyk jest zamknięty, widoczna jest scena stworzenia świata, a po otwarciu dzieło dzieli się na trzy części.
Dwie pierwsze, po lewej i w środku, przedstawiają raj i grzech Adama i Ewy, a scena po prawej symbolizuje piekło, do którego prowadzi grzech.
Głęboka ikonografia obrazu, technika i kolory oraz złożoność dzieła sprawiły, że stało się ono jedną z głównych atrakcji muzeum Prado.
Ciekawe szczegóły
- Autor: Hieronim Bosch
- Data: 1500
- Lokalizacja: Sala 056A w Prado
9. Zwiastowanie, Fra Angelico

Pierwotne imię Fra Angelico brzmiało Guido di Piero. Był on renesansowym malarzem mieszkającym we Florencji. Został wyświęcony na kapłana, zmienił imię i zaczął malować. Jednym z jego pierwszych i najbardziej kontrowersyjnych dzieł było „Zwiastowanie”.
Przedstawienie „Zwiastowania” przez Fra Angelico nie było typowe i wywołało wiele kontrowersji w tamtych czasach. Dopiero po śmierci artysty jego dzieło zostało uznane za wizję wyprzedzającą swoje czasy i za jego najlepsze dzieło.
Ciekawe szczegóły
- Autor: Guido di Piero
- Data: 1426
- Lokalizacja: Sala 056B w Prado
10. Poddanie Bredy, Diego Velázquez

Aby zrozumieć ten obraz mistrza Velázqueza, należy poznać jego kontekst historyczny. Pod koniec XVI wieku Niderlandy były pogrążone w wojnie znanej jako wojna osiemdziesięcioletnia, w której dążyły do uzyskania niepodległości od Hiszpanii. Miasto Breda należało do Niderlandów, dopóki król Filip IV nie postanowił go odzyskać.
Scena przedstawia moment, w którym po zdobyciu miasta szlachta przekazuje suwerenność Hiszpanom. Król Filip IV chciał uwiecznić tę chwilę, dlatego zlecił Velázquezowi namalowanie wielkoformatowego obrazu Poddanie Bredy, który miał ozdobić Pałac Buen Retiro.
Ciekawe szczegóły
- Autor: Diego Velázquez
- Data: 1635
- Lokalizacja: Sala 009A w Prado.
11. Autoportret Dürera

Dürer był malarzem, który bardzo cenił siebie. Tak bardzo, że wykorzystał siebie jako model do przedstawienia Jezusa Chrystusa. W wyniku tej miłości własnej przedstawił się w najlepszych strojach tamtej epoki i bardzo korzystnych kolorach. Tak bardzo dążył do perfekcji, że nawet krajobraz widoczny z okna jest inspirowany piękną Italią, podczas gdy on sam znajdował się w Niemczech.
Pomijając ego autora, Autoportret Dürera jest namalowany z niezwykłą techniką, która przyczyniła się do rozwoju jego rzemiosła. Rzemiosła, które zresztą nie było uważane za godne szlachty, co stanowi sprzeczność w sposobie, w jaki Dürer namalował siebie.
Ciekawe szczegóły
- Autor: Albrecht Dürer
- Data: 1498
- Lokalizacja: Sala 055B
12. Kardynał, Rafael

Początkowo Portret kardynała pozostawał niezauważony, dopóki nie ujawniono, że jego autorem jest Rafael, jeden z największych i najbardziej znaczących artystów renesansu włoskiego w historii sztuki.
Oprócz nienagannej techniki Rafaela, dzieło wzbudziło zainteresowanie wielu osób ze względu na swoją dwuznaczność, ponieważ portret można było przypisać wielu kardynałom z tamtego okresu.
Nie wiadomo na pewno, kto jest kardynałem, który pozował włoskiemu artyście, choć istnieje lista z dwoma lub trzema prawdopodobnymi nazwiskami. Perspektywa portretu bardzo przypomina Mona Lisę Leonarda da Vinci, wystawioną w Luwrze w Paryżu.
Ciekawe szczegóły
- Autor: Rafael
- Data: 1511
- Lokalizacja: Sala 049 w Prado.
13. Rycerz z ręką na piersi, El Greco

El Greco to kolejny z gwiazdorów kolekcji Prado. Muzeum posiada kilka jego dzieł, ale na szczególną uwagę zasługuje obraz Rycerz z ręką na piersi Dzieło przedstawia około trzydziestoletniego rycerza w stroju typowym dla XVI wieku.
Spośród wszystkich portretów wykonanych przez artystę i wystawionych w Prado, ten był jednym z pierwszych, które trafiły do muzeum, a także jednym z najbardziej wyróżniających się dzięki umieszczeniu na nim elementu rzadko spotykanego w tego typu portretach, jakim jest miecz.
W ten sposób to właśnie miecz, wraz z uroczystym gestem rycerza, przyczynił się do sławy tego dzieła wśród prac malarza, który zmarł w Toledo.
Ciekawe szczegóły
- Autor: El Greco
- Data: 1580
- Lokalizacja: Sala 009B