Więcej o: 13 Najlepszych Obrazów w Muzeum Prado
Muzeum Prado jest głównym punktem trójkąta artystycznego utworzonego przez Reina Sofía, Thyssen i muzeum, które jest przedmiotem tego artykułu. Spośród wszystkich rzeczy do zobaczenia i zrobienia w Madrycie, wizyta w tym historycznym muzeum powinna być priorytetem dla każdego odwiedzającego stolicę Hiszpanii.
Chociaż jego kolekcja nie jest najobszerniejsza, mieszcząc około 8000 dzieł sztuki, z których tylko 1713 jest wystawianych, wartość historyczna i różnorodność sprawiają, że jest to jedna z najważniejszych kolekcji malarstwa na świecie. Słynni artyści, tacy jak Goya, Velázquez, Rubens i Bosch, mają swój dom w Prado.
W jego galeriach można spędzić cały dzień, ale ponieważ nie zawsze jest to możliwe, najlepiej jest wiedzieć wcześniej, które są jego główne dzieła i dlatego dzielę się z wami tymi listami z najważniejszymi obrazami, które musisz zobaczyć w Muzeum Prado.
1. Saturn pożerający syna, autor: Goya

Nasz przegląd najważniejszych dzieł Prado rozpoczynamy od jednego z najważniejszych artystów, Francisco de Goi, i jednego z jego najbardziej uderzających dzieł. Saturn pożerający syna stanowi część kolekcji 14 dzieł znanych jako czarne obrazy ze względu na ich ciemne kolory i ponurą tematykę.
Cechy te są dobrze przedstawione na tym szczególnie ponurym obrazie, który przedstawia boga Chronosa, czyli Saturna, pożerającego jednego ze swoich synów w obawie, że pewnego dnia zostanie zdetronizowany.
Jest toobraz, który zadziwia przerażeniem wywołanym spojrzeniem boga, wyeksponowaniem i okrucieństwem krwi oraz kontrastem kolorów użytych przez Goyę.
- Autor: Francisco de Goya.
- Data: 1820.
- Lokalizacja: Pokój 067 w Prado.
2. Akt Maja, autor: Goya

Przechodzimy od grozy obrazu Saturna pożerającego syna do erotyzmu Nagiej Mai Goi.
Obraz został zamówiony przez Manuela Godoya, premiera króla Karola IV, który miał szczególne upodobanie do sztuki erotycznej. Wybór padł na Goyę, który w tamtym czasie był czołowym malarzem wśród szlachty i jednym z najlepszych w Europie.
Goya przedstawił młodą kobietę leżącą nago, jakby była Wenus, ale z wyraźnymi oznakami, że modelka była człowiekiem. To właśnie z tego powodu i ze względu na pewne szczegóły jej nagości, obraz został uznany za jeden z pierwszych pełnych aktów w malarstwie kobiety spoza mitologii.
Godoy zamówił również inny obraz tego samego typu, ale z ubraną kobietą, aby poprzez nałożenie obu obrazów mógł symulować akt. Wielką niewiadomą obrazu jest tożsamość maja, którą Goya zachował w anonimowości.
- Autor: Francisco de Goya.
- Data: 1795
- Lokalizacja: Pokój 038 w Prado.
3. Oddział strzelecki 3 maja w Madrycie, autor: Goya

Napoleon zdominował Europę w czasach Goi i korzystając z przejazdu przez Hiszpanię w celu podboju Portugalii, postanowił najechać kraj i koronować swojego brata Józefa Bonaparte na króla Hiszpanii. W dniu 2 maja 1808 r. wybuchło powstanie hiszpańskie, a 3 maja armia francuska wzięła odwet, rozstrzeliwując tysiące ludzi.
To właśnie przedstawił Goya w jednym ze swoich największych dzieł. Obraz Oddział strzelców 3 maja jest uważany za pierwsze wielkie dzieło współczesne, ponieważ nie ma podobnych precedensów i ustąpił miejsca stylom takim jak romantyzm.
Obraz Oddział strzelców z 3 maja zainspirował twórców takich jak Picasso, który wykorzystał to dzieło jako podstawę swojej słynnej Guerniki.
- Autor: Francisco de Goya
- Data: 1814
- Lokalizacja: Pokój 064 w Prado.
4. Las Meninas, dzieło Diego Velázqueza

Las Meninas Velázqueza jest prawdopodobnie najbardziej reprezentatywnym i znanym obrazem w Muzeum Prado.
Jest to jedno z największych płócien sewilskiego malarza i jego arcydzieło, o szerokości ponad 3 metrów i wysokości prawie 3 metrów. Rzeki atramentu zostały wylane na obraz ze względu na otaczające go tajemnice i oryginalność jego kompozycji.
Obraz przedstawia aż 11 postaci, takich jak Meninas, córki Filipa IV i Mariany z Austrii, które pojawiają się również na obrazie w innym obrazie, a nawet sam Velázquez. Artysta przedstawia siebie na pierwszym planie, jakby było to pierwsze selfie w historii.
Złożoność płaszczyzn, sposób przedstawienia różnych postaci i nieskończona liczba innych szczegółów sprawiają, że obraz Las Meninas jest arcydziełem, za które warto zapłacić cenę wstępu do Muzeum Prado
- Autor: Diego Velázquez.
- Data: 1656.
- Lokalizacja: Pokój 012 w Prado.
5. Ukrzyżowanie, autor: Juan de Flandes

Uważany za arcydzieło malarstwa hispano-flamandzkiego, panel Ukrzyżowanie został zamówiony przez biskupa Juana Rodrígueza de Fonseca u Juana de Flandesa, który namalował go jako część głównego ołtarza katedry w Palencji.
Dzieło było częścią ołtarza wraz z 10 innymi obrazami tego samego artysty, który nie mógł zobaczyć ich zainstalowanych w katedrze przed śmiercią. Jednak to właśnie Ukrzyżowanie jest uważane za najlepsze z tych 10 obrazów ze względu na jakość i szczegółowość sceny.
- Autor: Juan de Flandes.
- Data: 1509.
- Lokalizacja: Pokój 057 w Prado.
6. 3 Gracje, autor: Rubens

Obraz Trzy Gracje przedstawia Aglaję, Talię i Eufrozynę, córki Zeusa, nagie i obejmujące się nawzajem w scenie pozornej zmysłowości zgodnie z XVII-wiecznym kanonem piękna.
Nowatorski sposób przedstawienia tych trzech bogiń sprawił, że ten obraz Rubensa stał się jednym z jego najlepszych dzieł, do tego stopnia, że król Filip IV przyjął go, mimo że artysta namalował go do własnych apartamentów.
- Autor: Peter Paul Rubens.
- Data: 1635
- Lokalizacja: Pokój 029 w Prado.
7. Zstąpienie z krzyża, autor: Rogier Van der Weyden

Arcydzieło Rogiera Van der Weydena to ciekawy tryptyk o prostokątnym kształcie z występem pośrodku na krzyż, namalowany z wyjątkowym jak na tamte czasy mistrzostwem. Kolory i znakomita technika malarza zaskakują pomimo faktu, że jest to dzieło z początku XV wieku.
Jako ciekawostka, Zejście z krzyża znajduje się w Prado, ponieważ król Filip II był nim zauroczony i kazał przywieźć go do Hiszpanii statkiem. Statek uległ katastrofie, ale dzięki dobremu opakowaniu dzieło pozostało nienaruszone.
- Autor: Rogier Van der Weyden
- Data: 1443
- Lokalizacja: Pokój 058 w Prado
8. Tryptyk Ogród rozkoszy ziemskich autorstwa Boscha

Arcydzieło Hieronima Boscha, znane jako Ogród rozkoszy ziemskich, to słynny tryptyk przedstawiający różne sceny od stworzenia po możliwe przeznaczenie losu ludzkości. Gdy tryptyk jest zamknięty, można zobaczyć scenę stworzenia, a po otwarciu dzieło jest podzielone na trzy części.
Pierwsze dwie, ta po lewej i centralna, przedstawiają raj i grzech Adama i Ewy, a scena po prawej symbolizuje piekło, do którego prowadzi grzech.
Głęboka ikonografia obrazu, jego technika i kolorystyka oraz złożoność dzieła sprawiły, że stało się ono jedną z głównych atrakcji Muzeum Prado.
- Autor: Bosch
- Data: 1500
- Lokalizacja: Pokój 056A w Prado
9. Zwiastowanie autorstwa Fra Angelico

Fra Angelico pierwotnie nazywał się Guido di Piero i był renesansowym malarzem mieszkającym we Florencji. Został wyświęcony na księdza, zmienił nazwisko i zaczął malować, a Zwiastowanie było jednym z jego najwcześniejszych i najbardziej kontrowersyjnych dzieł.
Przedstawienie Zwiastowania przez Fra Angelico było niezwykłe i wzbudziło wiele kontrowersji w tamtym czasie. Dopiero pośmiertnie jego dzieło zostało uznane za wizję wyprzedzającą swoje czasy i jego najlepsze dzieło.
- Autor: Guido di Piero
- Data: 1426
- Lokalizacja: Pokój 056B w Prado
10. Poddanie Bredy, autor: Diego Velázquez

Aby zrozumieć ten obraz mistrza Velázqueza, konieczne jest zrozumienie jego kontekstu historycznego. Pod koniec XVI wieku Holandia była pogrążona w tak zwanej wojnie osiemdziesięcioletniej, w której chciała uzyskać niezależność od Hiszpanii. Miasto Breda należało do Niderlandów, dopóki król Filip IV nie zdecydował się go odzyskać.
Scena przedstawia moment, w którym po podbiciu szlachta zrzekła się suwerenności na rzecz Hiszpanów. Król Filip IV chciał uwiecznić ten moment, więc zlecił Velázquezowi namalowanie "Poddania Bredy" na dużą skalę, aby udekorować pałac Buen Retiro.
- Autor: Diego Velázquez
- Data: 1635
- Lokalizacja: Pokój 009A w Prado.
11. Autoportret Dürera

Dürer był malarzem, który bardzo cenił samego siebie. Do tego stopnia, że użył siebie jako modela do przedstawienia Jezusa Chrystusa. W wyniku tego poczucia własnej wartości przedstawił siebie w najlepszych ubraniach tamtych czasów i bardzo pochlebnych kolorach. Tak bardzo dążył do perfekcji, że nawet krajobraz widziany z okna był inspirowany pięknymi Włochami, podczas gdy on był w Niemczech.
Pomijając ego autora, autoportret Dürera jest namalowany niezwykłą techniką, która zachęciła go do rzemiosła. Nawiasem mówiąc, rzemiosło, które nie było uważane za szlachetne i które jest sprzecznością w sposobie, w jaki Dürer malował siebie.
- Autor: Albrecht Dürer
- Data: 1498
- Lokalizacja: Pokój 055B
12. Kardynał, dzieło Rafaela

Portret kardynała początkowo pozostał niezauważony, dopóki nie okazało się, że jego autorem jest Rafael, jeden z największych i najważniejszych włoskich artystów renesansowych w historii sztuki.
Oprócz nienagannej techniki Rafaela, dzieło wzbudziło zainteresowanie wielu ze względu na swoją niejednoznaczność, ponieważ portret przypisywano wielu kardynałom tamtych czasów.
Nie wiadomo na pewno, który kardynał pozował włoskiemu artyście, choć istnieje lista dwóch lub trzech prawdopodobnych nazwisk. Perspektywa portretu bardzo przypomina Mona Lisę Leonarda da Vinci, wystawioną w paryskim Luwrze.
- Autor: Raphael
- Data: 1511
- Lokalizacja: Pokój 049 w Prado.
13. Rycerz z ręką na piersi, autor: El Greco

El Greco to kolejny z gwiazdorskich artystów w kolekcji Prado. W muzeum znajduje się kilka jego dzieł, ale Rycerz z ręką na piersi jest szczególnie godny uwagi. Dzieło przedstawia dżentelmena w wieku około 30 lat w typowym XVI-wiecznym ubraniu.
Spośród wszystkich portretów namalowanych przez artystę i wystawionych w Prado, ten był jednym z pierwszych, które trafiły do muzeum i jednym z najbardziej wyróżniających się, ze względu na włączenie elementu takiego jak miecz, rzadko spotykanego w tego typu portretach.
Tak więc to właśnie miecz, wraz z uroczystym gestem rycerza, uczynił go sławnym wśród dzieł malarza, który zmarł w Toledo.
- Autor: El Greco
- Data: 1580
- Lokalizacja: Pokój 009B